Informasjon LED

- Hva menes med LED DRL ?

DRL står for Daytime Running Lights. Altså enket oversatt Dagskjørelys. Dette er lys/pærer tenkt til kjøring om dagen, og ikke til natt-kjøring. Dette fordi de "kaster" lyset langt nok fremover som f.eks xenon.

Ofte vil selve pæren lyse så kraftig, at du blir blendet av å se på den. Likevel har ikke DRL pærene nok "fokus" til å erstatte xenon eller halogen. De er derfor IKKE beregnet til å erstatte hovedlys (nær og fjernlys).  Det kommer snart inn hovedlys i LED, disse er merket Head Light LED. Og er så kraftige at de kan sammenlignes med xenon. Disse har en annen type elektronikk og lysbilde i forhold til DRL pærene.

- Hvilket farge på LED skal jeg velge?
For beste resultat bør LED-pæren ha samme farge som glasset den skal sitte i.
F.eks et rødt glass vil filtrere bort alt av farge bortsett fra rødt. Setter du inn en hvit LED-pære, vil fargen bli mørk oransje. Dette fordi en hvit LED-pære avgir svært lite synlig rødt lys.

- Blinklys problemer ved bruk av LED-pærer.
Blinklys vil ikke blinke i ”rett takt” ved bruk av standard termiske releer, pga. ekstremt lite strømforbruk. Det finnes i midlertidig noen biler med elektroniske releer, der man slipper slike problem.
Vi har LED-releer på lager, se våre websider. En annen måte å løse blink-problemer på, er å montere en blinklysmotstand. Du må montere en slik motstand for LED-pære du setter inn. Du finner også slike motstander på våre sider! Ett annet alternativ, er å bruke noen av våre pærer med Canbus-fuksjon.Disse ligger det innebygget motstand i.

- Varsling om defekte pærer
LED pærer kan føre til at nyere biler gir beskjed om defekt lyspære (pga. svært lite strømforbruk).Ekleste måte å løse dette på er å montere inn en motstand,eller bruke pære med Canbus.På noen biler kan det også omprogrammeres i bilens datasystem. På noen biler vil heller ikke cruisekontrollen virke, dersom du setter inn LED-pærer i bremselysene. Dette gjelder spesielt amerikanske biler, og dette løses også ved bruk av motstand. Også her kan man bruke våre pærer med Canbus-funksjon, for å hindre dette.Canbus betyr enkelt forklart, at det ligger en innebygget motstand i pære.Dette gjør at du ikke vil få feilmelding om defekt pære.

- Lysstyrke med LED-pærer
LED-pærer har generelt ikke så kraftig lys som en ”vanlig” lyspære. Men LED har mange flere fordeler totalt sett: lang levetid – raskere reaksjonstid – ekstremt lavt strømforbruk – bedre fargespekter – tåler kulde – tåler vibrasjoner. Man kan ikke sammenligne watt mot watt i halogen/led sammenheng.På våre produkter under informasjonen, vil du finne mer info om hvert produkt.


- Hva forskjellen på superhvit/-blank og varmhvit?
Superhvit og varmhvit har to forskjellige fargetemperaturer, som vi omtaler som Kelvin.
Superhvit ligger mellom 5000K – 8000K. Dette omtales ofte som ”tilnærmet dagslys”.
Varmhvit ligger mellom 2500K – 4000K. Dette er fargen på en vanlig halogenpære.

- Hvilken LED pære har det sterkeste lyset?
Våre LED-pærer leveres i flere varianter, og i det siste har bl.a Cree led vært blant markedets beste.Flere av våre pærer levers nå med Cree led.

- Er alle LED pærer standard utvending størrelse?
Ja, alle våre pærer er lik en ”vanlig pære” eller mindre! På våre produkt står det normalt sett alle ytre mål.

- Er det lik sokkel på alle LED-pærer?
Nei, vi leverer et utall av sokkeltyper. Er du usikker på hva som passer deg, er det bare å ta kontakt med oss. Husk at du stort sett finner sokkeltype i instruksjonsboken, eller påtrykket stedet der pærer sitter.

- Hvordan virker LED-pærer med 2-pol?
En vanlig pære har to ”tråder”, som gjør at den ene lyser med f.eks 5 watt og den andre med 21 watt. På alle våre LED-pærer lyser alle LED samtidig. De bare dimmes, slik at du får akkurat samme effekt som på en standard pære.

- Ved montering av LED i instrumentbelysning, vil dimmeren virke?
Ja, alle våre LED pærer er dimbare.

GARANTI INFORMASJON
IKKE bruk LED-pærer som parklys i samme lyktehus som nær-/fjernlys. Varmen fra halogenpærer gjør at levetiden blir ekstremt kort, og reklamasjonsgrunnlaget bortfaller. Ved retur av brente pærer vil disse ikke være reklamsjonberetinget. Det kan enkelt påvises om det er varme eller andre grunner til at en LED-pære har sluttet å virke.  Vi gjør oppmerksom på at reklamasjon kun gjelder våre produkter. Montering som ikke utføres av oss,eller evt sen-skader som måtte oppstå - dekkes ikke av garantien.  Evt  kostnader som kommer for reperasjon,etc dekkes ikke - da kunde selv er ansvarlig for montering.

OBS!
I noen GM-biler brukes en pulserende voltstyrke til de såkalte Daytime Running Ligths (DRL). Denne pulserende voltstyrken begrenser LED-levetiden ekstremt, på akkurat samme måte levetiden på en standard halogenpære. Ved bruk i DRL system, bortfaller reklamasjonsrett.

- Hvilken LED-pære passer min bil?
Vi kan dessverre ikke alltid vite hva som passer din bil, da det finnes at utall varianter, modeller og til tider importerte varianter.
Men finner du ikke ut hva som kan passe, send oss gjerne en mail. Vi søker da i alle våre tilgjengelige databaser, og prøver etter beste evne å finne rett type. Husk bare å oppgi følgende: Merke – modell – årsmodell – hvor pæren sitter/ hva den skal brukes til.

Alle produktspesifikasjoner kan endres uten forvarsel.

LED TIL HJEMMEBELYSNING: 
 
Kelvin og Ra!
Det er som kjent en rekke fordeler med LED som belysning sammenlignet med tradisjonelle lyskilder som glødepærer, halogenpærer og lysrør. De har betydelig lavere effekttap, lang levetid, inneholder ikke bly eller kvikksølv, og de er praktisk talt frie for UV og IR, for å nevne noen. Et
annet aspekt som blir stadig mer relevant nå når LED-lyset flytter inn i boliger, kontorer og butikkmiljøer, er dels fargetemperatur (K, Kelvin) og ikke minst fargegjengivelsesindeks (Ra/CRI), som generelt bør være så høy som mulig.
– Rent dagslyshvitt i industrilokaler, trivelig, varmhvit belysning i stuen, eller et lys som ikke får røde sko til å se grå eller brune ut i butikken.
 
Hvorfor blir røde sko brune, og hvitt blått?
En hvit lysdiode i sin enkleste form er konstruert ut fra en blå lysdiode. Lyset fra denne må passere et fosforlag, en såkalt additiv fargeblanding. Når fosfor belyses med blått lys, absorberes deler av dette og sendes ut igjen med lavere energi, noe som da genererer et gult lys med lengre bølgelengde. Det blå og gule lyset i riktig blanding gir opplevelsen av et hvitt lys. Det som er interessant her, er at dette hvite lyset f.eks. ikke inneholder noe rødt lys, som dermed ikke kan gjengi fargen i røde gjenstander som belyses. Det er heller ikke mulig å filtrere rødt lys ut fra kilden. Og det var nettopp slik de første hvite lysdiodene ble konstruert, noe som har resultert i
en oppfatning av at LED-pærer gir et kaldt og blåaktig lys.
Men teknologien utvikles raskt der man tilsetter ytterligere materialer i fosforlaget som kan
sende andre bølgelengder i fargespekteret, eller f.eks. der man bruker ultrafiolette lysdioder og sender ut også det blå lyset igjen.
 
Billig eller dyrt?
Hvor avansert og hvilken teknologi som brukes, har dermed stor betydning for lysets fargetemperatur og dets evne til å gjengi farger.
Og Ra-verdien kan ofte forklare forskjellen på billige og dyrere LED-pærer.